Anchor text – co to jest i jakie ma znaczenie w SEO

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny w kwestii pozycjonowania jest anchor text. Dzięki niemu zyskujemy wyższe miejsce w wyszukiwarkach. Co ciekawe, używamy go na co dzień praktycznie na każdej stronie internetowej, a wcale nie zdajemy sobie z tego sprawy. Warto wiedzieć coś więcej o anchorze, który dobrze zarządzany pozwoli na osiągnięcie bardzo dobrych wyników SEO.

Anchor text to nic innego jak treść, która jest widoczna w odnośniku. Krótko mówiąc, jeśli tworzymy na łamach naszej strony lub sklepu internetowego link, to zazwyczaj nie wrzucamy całego, długiego łącza. Jest ono ukryte pod tak zwanym tekstem zakotwiczonym. Zazwyczaj osoby odpowiedzialne za SEO używają jednak nazwy anchor text. Warto jeszcze wiedzieć, że istnieje wiele różnych rodzajów hiperłącza anchor text, jednak jego przeznaczeniem jest przede wszystkim ukrycie długiego linku przenoszącego nas na inną stronę (lub podstronę) i przeistoczenie go w ładną formę. Co ważne, anchor text to nie tylko kwestia estetyki. Jest on ważny również w przypadku pozycjonowania, ponieważ roboty łatwiej mogą zrozumieć, gdzie ma kierować dane hiperłącze.

Anchor text – jakie możemy spotkać rodzaje hiperłącz?

Mogłoby się wydawać, że anchor text to po prostu hiperłącze i to wszystko. Tak jednak nie jest. Szczególnie wiedzą o tym specjaliści do spraw pozycjonowania, którzy wręcz muszą odróżniać rodzaje hiperłącz.

Brand

Jednym z nich jest tak zwane łącze brandowe. Chodzi o to, że na przykład pod nazwą naszej firmy kryje się właśnie link do strony internetowej. Dzięki temu poprawia się nie tylko wynik pozycjonowania, ale także Domain Authority, a więc tak zwany wskaźnik siły domeny.

Call-to-Action

Kolejnym rodzajem anchor textu jest tak zwany CTA (call – to – action), lub inaczej opisywany jako generic. Jest on bardzo często wykorzystywany przez webmasterów. Wzywa on do działania (stąd wspomniane CTA), a więc na przykład podpowiada: “kliknij w ten link” bądź też “wejdź na tą stronę”. Jak widać, nie jest on związany tematycznie z treścią witryny.

Naked

Jak sama mówi, jest to anchor text… nagi. Łatwo więc się domyślić, że chodzi o to, że link kryje się pod… linkiem, tylko w formie tekstu. Są one jednak coraz rzadziej wykorzystywane. Spotkać je możemy na przykład przeglądając jakieś komentarze pod artykułami, lub na forach dyskusyjnych, gdzie komuś się po prostu nie chce przygotować ładnego hiperłącza z anchor textem.

Exact match

Anchor typu exact match jest jednym z najważniejszych jeśli chodzi o wyświetlanie się w wyszukiwarce. To dlatego, że składa się z wyrażenia, lub konkretnego słowa kluczowego. Przykładowo zakładowi fryzjerskiemu z Lublina zapewne będzie zależało na tym, by wyświetlać się w wyszukiwarce po wpisaniu takiej frazy. Dlatego też link, np. w jakimś zdaniu powinien brzmieć “zakład fryzjerski Lublin”, ewentualnie końcówkę można zmienić na “w Lublinie”. Tak czy inaczej, nie możemy jednak nadużywać exact match, ponieważ może ona przynieść nam straty, które trudno później odwrócić.

Partial match

Jest to bardzo podobny anchor do wcześniejszego, a więc Extact, jednak największą różnicą jest to, że nie jest on całościowo dopasowany, a jedynie częściowo. Tekst będzie więc na przykład synonimem słowa lub frazy, na której nam zależy. Chodzi o to, aby link pojawiał się także pod innymi, podobnymi frazami, jakie mogą wpisywać nasi potencjalni klienci.

Phrase match

Pośród wielu rodzajów anchorów możemy wyróżnić także dopasowanie do wyrażenia, więc phrase match. W tym przypadku chodzi o to, że do frazy na której nam zależy dodajemy jeszcze jakiś wyraz. Jest to więc jej rozwinięcie. Przykładowo zamiast “mechanik Radom” możemy użyć anchora “dobry mechanik Radom” albo “mechanik Radom centrum”.

Obraz nie jest anchorem, ale możemy użyć tak zwanego atrybutu

Sam obraz nie wyświetla się jako anchor text, ponieważ nie jest przecież tekstem. Oczywiście może być on podlinkowany, a wtedy warto dodać tak zwany atrybut alt tag. Dzięki niemu wyszukiwarka będzie wiedziała czego on dotyczy, a przy tym oczywiście warto dodać frazę, która nas interesuje. Jeśli więc dodajemy grafikę, na której widnieje zakład szewski z Poznania, a nam chodzi o pozycjonowanie frazy “szewc Poznań” to właśnie taki podpis powinna mieć dana fotka.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj