Franchising – pomysł na własny biznes!

Franchising to gotowy sposób na biznes, oparty na wiedzy i doświadczeniu osób, które osiągnęły sukces. Czy warto otworzyć taki biznes w czasie pandemii COVID-19? Jak zwiększyć swoje szanse na pozytywną decyzję franczyzodawcy? Podpowiadamy.

Franchising (po polsku franczyza) to system sprzedaży produktów, usług lub technologii, który bazuje na gotowym do wdrożenia pomyśle. W ramach umowy franczyzowej franczyzodawca daje franczyzobiorcy nie tylko prawo do korzystania z pomysłu, ale także nazwę, logotyp i know-how. Dobrym przykładem franczyzowego biznesu mogą być np. sklepy spożywcze Żabka, które niczym grzyby po deszczu wyrastają na ulicach polskich miast i miasteczek.

Franczyza w czasie pandemii

Czy okres pandemii COVID-19 to dobry moment, aby rozpocząć działalność franczyzową? Zdecydowanie tak! Kluczem do sukcesu jest tu przede wszystkim wybór branży odpornej na obostrzenia i restrykcje albo takiej, którą pandemia wzmocniła. Dobrym wyborem będzie np. e-commerce lub logistyka. Sylwia Wiski, manager rozwoju sieci Mail Boxes Etc, nowoczesnych minicentrów logistyczno-wysyłkowych, cytowana przez portal franchising.pl, mówi: od początku pandemii zainteresowanie naszą franczyzą wzrosło niemal dwukrotnie, tylko w ubiegłym roku powstało 14 oddziałów, 8 kolejnych jest w procesie otwarcia. Decyzja o rozpoczęciu biznesu franczyzowego to jednak zbyt mało, aby zacząć działać i zarabiać. Przed podpisaniem umowy z franczyzodawcą konieczne jest spełnienie określonych warunków. Jakich?

Wymagania w stosunku do franczyzobiorców

Idealny franczyzobiorca to osoba zaangażowana, przedsiębiorcza, odpowiedzialna, znająca założenia franczyzy i umiejąca się w nich poruszać. W zależności od branży i specyfiki franczyzy konieczna może być także znajomość branży czy posiadanie gotowej grupy klientów. Franczyzodawcy skrupulatnie sprawdzają jednak nie tylko kompetencje kandydatów, ale także… ich wiarygodność płatniczą. Nic dziwnego, w końcu franczyzodawca chce wiedzieć, czy partner będzie rzetelnie płacił opłaty franczyzowe. Jak wskazują dane udostępnione przez BIG InfoMonitor, aż 71 proc. franczyzodawców deklaruje, że opłaty franczyzowe wpływają do nich po terminie, przy czym u 14,5 proc. badanych takie sytuacje występują regularnie, a 56,6 proc. odnotowuje spóźnienia sporadycznie. Przez ponad dwa miesiące spóźnia się z opłatą mniej niż 6 proc. franczyzobiorców, kolejne 6 proc. przekracza termin o 30 do 60 dni, 27 proc. płaci później od 14 do 30 dni, a najwięcej – 35 proc. – zwleka z przelewem maksymalnie 14 dni.

Chcesz otworzyć franczyzowy biznes? Zyskaj przychylność franczyzodawcy

Jeśli myślisz o wejściu w biznes franczyzowy, musisz wiedzieć, że przed podpisaniem umowy franczyzodawca z pewnością drobiazgowo prześwietli Ciebie i Twoją działalność, jeśli aktualnie prowadzisz firmę:

  • sprawdzi, co o Twojej firmie piszą klienci, przeczyta opinie wystawione na portalach społecznościowych i w wizytówce Google;
  • zasięgnie opinii zaprzyjaźnionych firm, zwłaszcza jeśli działacie w tej samej lokalnej społeczności;
  • poprosi o dostarczenie zaświadczenia o niezaleganiu wobec ZUS-u i Urzędu Skarbowego. Zanim rozpoczniesz starania o franczyzę, koniecznie spłać ewentualne zaległości;
  • zweryfikuje dane na Twój temat w rejestrach dłużników prowadzonych przez Biura Informacji Gospodarczej (BIG-i). Jak wynika z danych jednego z nich, BIG InfoMonitor, z takiej formy weryfikacji korzysta ponad 43 proc. franczyzodawców! Z raportu o kontrahencie franczyzodawca dowie się, czy Twoja firma ma długi względem partnerów biznesowych, usługodawców, banków i firm pożyczkowych. Zyska także informacje o terminowo spłaconych zobowiązanych. Zarówno w przypadku długów, jak i zobowiązań opłaconych w terminie, pozna kwoty i dane wierzycieli (o ile nie zostały zastrzeżone). Jeśli chcesz sprawdzić, w jaki sposób zobaczy Cię franczyzodawca, wygeneruj raport o sobie z BIG. Jeśli okaże się, że Twoje konto obciąża kłopotliwy wpis na temat długu (o którym nie wiedziałeś lub zapomniałeś), będziesz miał szansę spłacić zobowiązanie, a wtedy kłopotliwa informacja zostanie usunięta (jedynym sposobem na usunięcie danych dłużnika z rejestru jest spłata długu). W ten sposób znacząco zwiększysz swoje szanse na sukces, unikniesz niepotrzebnego stresu i frustracji.
Franchising – pomysł na własny biznes!
Oceń artykuł!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here