Kampanie remarketingowe w Google

Jeżeli prowadzisz firmę, którą promujesz w Internecie to pewnie doszły Cię słuchy o remarketingu. Większość osób wie, że jest to forma reklamy, która polega na ponownym wyświetleniu reklam użytkownikom, którzy mieli już styczność w Internecie z promowaną marką. Warto wiedzieć również jak to działa i jakie są skuteczne strategie remarketingowe. Istotne jest również to w jakiej formie prezentujemy reklamy, ponieważ jest wiele formatów: graficznych, tekstowych, video. Formaty reklamowe mogą mieć również przeznaczenie typowo sprzedażowe lub też angażujące np. w oglądanie materiałów wideo lub też wizerunkowe jak reklamy video w YouTube. W tym artykule uzyskasz kluczowe informacje na temat remarketingu.

Czym jest remarketing?

Remarketing lub jak niektórzy go nazywają retargeting – polega na ponownym wyświetleniu reklamy użytkownikowi, który w przeszłości miał styczność ze stroną internetową. Aby remarketing mógł zadziałać potrzebujesz tagu remarketingowego, który wygenerujesz w panelu Google Ads. Ten kod należy umieścić na każdej stronie serwisu. Na każdej, ponieważ chcemy, aby każdy użytkownik mógł być automatycznie dopisany na liście remarketingowej, niezależnie od tego na którą stronę wejdzie. Weź pod uwagę, że nie każdy trafia na stronę poprzez stronę główną. Dlatego tak istotne jest to, aby wpiąć ten kod remarketingowy na każdą podstronę strony www. Tag możesz zaimplementować samodzielnie poprzez modyfikację kodu strony. Jeżeli nie masz technicznych umiejętności, by to zrobić – zainstaluj Google Tag Manager na stronie www, aby móc wdrożyć taki tag samodzielnie. GTM (Google Tag Manager) jest bardzo intuicyjny, więc nie powinieneś mieć problemu, aby nauczyć się wdrożenia remarketingu na stronie.

Jeżeli tag remarketingowy został już zaimplementowany, upewnij się, ze został on wdrożony poprawnie! Do tego potrzebować będziesz podstawowej wiedzy na temat kodu strony. Upewnij się, ze znajduje się on w sekcji HEAD tuż przed zamknięciem znacznika . Jeżeli masz problem z takim sposobem weryfikacji – zainstaluj rozszerzenie Google Tag Assistant w przeglądarce Chrome i sprawdź czy został on poprawnie zaimplementowany. GTA (Google Tag Assistant) jest o wiele prostszym rozwiązaniem i wskaże Ci również ewentualne sugestie odnośnie zmian w implementacji kodu remarketingowego, a także innych kodów na stronie.

Teraz już użytkownicy, którzy wejdą na stronę www mogą zostać dopisani do listy remarketingowej. Na podstawie cookiesów zostaną oni dopisani to list, o ile spełnią kryteria w jakich są one zbudowane. Domyślnie zostanie zbudowana list 30 dniowa. Warto stworzyć o wiele więcej kombinacji. O tym w dalszej części.

Pomysły na tworzenie list remarketingowych

Po poprawnej konfiguracji remarketingu w Google na koncie reklamowym zostanie utworzona domyślna lista, zapisująca cookiesy wszystkich użytkowników, którzy mieli styczność z witryną w przeciągu ostatnich 30 dni. Każdy użytkownik jest inny. Warto więc pogrupować ich na mniejsze zbiory odbiorców, aby móc dostosować komunikację w reklamach do tych osób. Wiele firm świadczy więcej niż jedną usługę. Sklepy sprzedają setki, a często nawet tysiące produktów. Warto wyświetlać reklamę w remarketingu w taki sposób, aby użytkownik widział na niej to czym był zainteresowany. Pokazywanie tej samej kreacji graficznej, tej samej komunikacji każdemu użytkownikowi prawdopodobnie będzie mniej efektywne. Pierwszy etap to grupowanie odbiorców i o tym przeczytasz w tym podrozdziale.

Przykładowa segmentacja użytkowników

Segment 1: Klienci – Gromadź listy z osobami, które już Ci zaufały. Wykorzystaj to, aby przeprowadzić dosprzedażową kampanię remarketingową. Zaproponuj akcesoria do produktów, które już ktoś kupił. Do smartfona możesz zaproponować szkło na ekran lub pokrowiec. W przypadku usług warto również prowadzić takie działania. Jeżeli klient zdecydował się na zakup usługi prania dywanu, to być może chciałby jeszcze skorzystać z prania tapicerki na swojej kanapie lub w samochodzie.

Segment 2: Niedoszli klienci. Ktoś zostawił dane w formularzu kontaktowym, ale po nadesłanej ofercie nie zdecydował się na skorzystanie z usługi? Być może uda się jeszcze odzyskać tego klienta. Nie każdego, ale warto próbować na przykład poprzez edukowanie tych osób, informowaniu o tym co dzieje się w Twojej branży. Zaproponuj dołączenie do newslettera i wspomnij o tym, że dzielicie się wiedzą nie tylko ze swoimi klientami. Być może część z tych osób, kiedy zostaną wyedukowani przez Ciebie, będąc bardziej świadomymi osobami kupią coś od Ciebie lub skorzystają z usług profesjonalistów. Odróżnij się tym od konkurencji i pokaż, ze Twoja firma zna się na tym o wiele lepiej niż inni!

Do niedoszłych klientów zaliczyć można również tych, którzy porzucili koszyk w sklepie internetowym lub też „odpadli” podczas procesu zakupowego na przykład już na etapie wyboru formy dostawy. Warto jest zapisywać te osoby na listach, by móc później do nich powracać o wiele częściej niż do innych użytkowników. To najbardziej wartościowi użytkownicy zaraz po Twoich klientach! Niedokończenie płatności jest również jednym z powodów by zapisać te osoby na liście. Zobacz ile jest możliwości. Zastanów się co u Ciebie można zrobić, by jeszcze bardziej szczegółowo móc ich wszystkich posegmentować w ramach tworzenia strategii remarketingowej.

Segment 3: Klienci, którzy od nas odeszli. Zdarza się, ze ktoś już nie wraca. Warto sprawdzić, czy poprzez działania remarketingowe mamy realny wpływ na to by Ci klienci wracali do nas częściej!

Segment 4: Zainteresowani. Twórz listy na podstawie celów w kampanii remarketingowej. Jeżeli konwersją jest zapis do newslettera to stwórz też taką listę remarketingową. Identycznie można zrobić dla innych celów, np. pobrania pliku pdf, wysłania formularza kontaktowego, itp.

Reklamy w remarketingu

Uwzględnij etap na jakim znajduje się dany użytkownik. Ktoś kto włożył produkty do koszyka potrzebuje innej komunikacji w reklamie niż Ci, który dopiero weszli na Twoją stronę i z niej wyszli bez przeglądania produktów. Ważne, aby „wejść w buty klienta”. Zastanów się czego może potrzebować. Co zniechęciło go podczas zakupu. Co warto poprawić na stronie, w ofercie, w komunikacji. Zachęć go do powrotu dzięki dedykowanej komunikacji w reklamie remarketingowej!

Rodzaje remarketingu w Google Ads

Remarketing standardowy to najpopularniejsza forma reklamy wśród tworzonych kampanii remarketingowych w Google Ads. Konfiguracja tagu jest o wiele prostsza niż w przypadku remarketingu dynamicznego. Cały mechanizm polega na wyświetleniu reklamy użytkownikom, którzy weszli na zdefiniowane w ustawieniach listy remarketingowej strony w ramach serwisu.

Remarketing dynamiczny dedykowany na przykład dla sklepów internetowych, które w swojej ofercie zawierają setki lub nawet tysiące produktów. Dzięki remarketingowi dynamicznemu można dynamicznie dostosować wyświetlaną reklamę. Dostosowuje się ona do każdego użytkownika. Widzi on wówczas dokładnie te produkty, które już wcześniej przeglądał w znanej już mu ofercie sklepu internetowego. To niesamowicie ważny typ kampanii remarketingowej w przypadku każdej firmy działającej w eCommerce.

Remarketing w wyszukiwarce choć stosowany jest coraz częściej przez marketerów to nie jest to jeszcze tak powszechna forma reklamy jak chociażby remarketing standardowy czy też dynamiczny. Remarketing w Google inaczej nazywany jest Remarketing List for Search Ads, w skrócie RLSA. Ten typ kampanii wyświetla reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google tylko typ osobom, które zapisane są na listach remarketingowych. W związku z tym można wyświetlić reklamy tekstowe dowolnym osobom, na których nam zależy. Mogą to być tylko klienci, osoby, które porzuciły koszyk, odbiorcy, którzy przeglądali produktu, potencjalni klienci, którzy spędzili w witrynie więcej niż średni czas trwania takiej wizyty. Strategii na tworzenie tego typu kampanii jest bardzo dużo. Warto w każdym przypadku podejść indywidualnie do jej tworzenia, aby była ona dopasowana do konkretnego biznesu, oferty, klientów i innych czynników, które mają wpływ na finalny rezultat kampanii remarketingowej.

Remarketing w wyszukiwarce z dynamicznymi reklamami to świetny pomysł, aby dowiedzieć się czego szukają osoby, które były już na naszej stronie internetowej. Warto przetestować ten typ kampanii np. na lojalnych klientach. Dzięki temu wyświetlimy reklamę osobom, które już coś u nas kupiły. Reklamy, które zobaczą w Google wyświetlą się tylko wtedy kiedy zawartość strony internetowej będzie pasować do zapytania użytkownika w wyszukiwarce Google. Dzięki temu dowiemy się czego szukają nasi klienci i zmotywujemy ich do ponownego zakupu u nas! Ten typ kampanii remarketingowej jest połączeniem kampanii RLSA oraz DSA (Dynamic Search Ads).

Remarketing video zagwarantuje Ci o wiele tańszy koszt dotarcia z reklamą do użytkowników z list remarketingowych. Średni koszt obejrzenia to kilka groszy. Stwórz sprzedażowe wideo. Przypomnij się odbiorcom i zmotywuj do ponownej interakcji z Twoją marką! W przypadku remarketingu wideo wykorzystać możesz zarówno reklamy pomijalne jak i te, których nie można pominąć. Reklamy InStream wykorzystać możesz również w sekwencji wideo jeżeli dysponujesz wieloma wersjami filmów.

Remarketing w Gmail to sposób na ponowny kontakt z odbiorcami w nieco innym miejscy. Skrzynka pocztowa jest poniekąd prywatnym miejscem. Użytkownicy Gmaila otrzymują swoje prywatne wiadomości lub służbową pocztę. Wypróbuj mailing w ramach Gmail Sponsored Promotions i ponów kontakt ze swoimi potencjalnymi klientami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj