Ogrzewanie postojowe – luksus tylko dla wybranych?

Dzięki ogrzewaniu postojowemu w samochodzie możemy zapanować na przyjazną temperaturą wnętrza. Znikną także problemy związane z długotrwałym oczekiwaniem na działanie nawiewu i koniecznością drapania szyb w czasie zimy. Nie występują także problemy z rozruchem. Obecne systemy ogrzewania postojowego są dostosowane do różnego rodzaju środków transportu od samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, przez łodzie, na naczepach i przyczepach kończąc.

Zasada działania

Moduły ogrzewania postojowego wykorzystują układ wentylacji i układ chłodniczy. Najważniejszy w całym systemie jest niewielki agregat grzewczy, którego praca odbywa się niezależnie od pracy silnika a paliwo jest pobierane bezpośrednio ze zbiornika. Agregat zasysa powietrze a następnie uruchamia obieg płynu chłodniczego silnika. Po rozgrzaniu, płyn oddaje ciepło, krążąc między agregatem a silnikiem i z powrotem do agregatu, gdzie jest ponownie podgrzewany. Ciepło zostaje przeniesione do kabiny pojazdu dzięki układowi wentylacji. W ten sposób można ogrzać wnętrze w mniej więcej 20 minut.

Chłodzenie kabiny także jest proste. Podczas upałów należy wyłączyć samochód na około 20 minut. Wtedy to temperatura wnętrza maleje.

Sterowanie

Istnieją trzy sposoby manipulacji modułem ogrzewania. Pierwszym z nich jest timer. To zdecydowanie najprostsze rozwiązanie, ale zawierające niedogodności. Jego działanie wymaga uprzedniego nastawienia lub wcześniejszego włączenia.

Kolejną opcją jest wyposażenie modułu w bezprzewodowego pilota. Jego funkcjonalność zależy od oferowanej wersji. Przeważnie zawiera przyciski on/off oraz wyświetlacz. W ten sposób można nastawić żądaną temperaturę, siłę nawiewu, godzinę włączenia i oczekiwany czas pracy systemu.

Ostatnią możliwością jest sterowanie za pomocą smartfona. Wyróżnia się intuicyjnym i łatwym nastawianiem parametrów za pomocą wiadomości SMS lub dedykowanej aplikacji. Niestety w tym przypadku zachodzi konieczność wyposażenia modułu w kartę SIM, która umożliwi kontakt pojazdu ze smartfonem. Informacje zwrotne z programu generują także dodatkowe koszty.

Ogrzewanie samochodowe powietrzne

Tego typu ogrzewanie można spotkać w samochodach użytkowych. Występuje w samochodach ciężarowych, maszynach budowlanych, rolniczych i busach. Praca tego układu polega na zassaniu chłodnego powietrza, ogrzaniu przez agregat a w ostateczności przesunięciu masy ogrzanego powietrza do kabiny. Następuje to po uruchomieniu agregatu. W tym samym momencie dochodzi do aktywacji dmuchawy, która pozwala na przepływ powietrza przez komorę spalania. Kolejnym punktem jest rozpalenie paliwa. Powietrze przepływa przez cały układ, by zostać wydalonym przez znajdującą się poza pojazdem rurę. Dmuchawa pobiera chłodne powietrze, następuje obrót powietrza przez cały układ, skąd trafia do wymiennika ciepła.

Cena

Ogrzewanie postojowe jest różne,a jego ceny zaczynają się przeważnie od 3000 złotych. Teoretycznie, im większy i bardziej specjalistyczny samochód, tym cena będzie wyższa. Jest również zależna od mocy samego urządzenia oraz innych parametrów.

Ogrzewanie postojowe – luksus tylko dla wybranych?
Oceń artykuł!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here