Raport z działania usługi Twój e-PIT

W 2019 roku podatnicy pierwszy raz mogli skorzystać z nowej usługi zaproponowanej przez Ministerstwo Finansów, czyli tak zwanego Twój e-PIT. Jest to sposób na elektroniczne rozliczenie z organami podatkowymi za pomocą zeznania podatkowego, które dostępne było w tym roku dla podatników PIT-37 i PIT-38. Założenie polegało na automatycznym przygotowaniu i udostępnieniu przez Krajową Administrację Skarbową zeznania podatkowego dla osób fizycznych. Rozwiązanie nie było wprowadzone jako obowiązkowe. Czy system zadziałał? Jak Twój e-PIT funkcjonował? Jakie zmiany zapowiadane są na przyszły rok?

Oficjalne Komunikaty jako historia rozwoju i działania usługi

W ramach oficjalnego portalu podatkowego, Twój e-PIT udostępnia Komunikaty dla podatników. Opisywały one zmiany w oprogramowaniu oraz wskazywały na niektóre problemy, czy wątpliwości podatników.

Dodatkowe zabezpieczenia i historia logowania

Pierwszy z ważnych komunikatów pojawił się 21 lutego 2019 roku, następnie został zmodyfikowany 15 maja 2019 roku i informował o dodatkowych funkcjonalnościach w usłudze Twój e-PIT. Część podatników oraz mediów podawała informacje o możliwych zagrożeniach, płynących ze zbyt małego zabezpieczenia danych w systemach Twój e-PIT, w tym możliwości zbyt łatwego zalogowania się do systemu. Pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Pan Przemysław Koch skomentował sprawę: „To rozwiązania, które planowaliśmy wdrożyć w pierwszym okresie funkcjonowania usługi. Będziemy je uruchamiać, tym bardziej, że otrzymaliśmy sygnały od podatników, że chcieliby korzystać z takich funkcjonalności”. Organy podatkowe zareagowały i do logowania się Twój e-PIT dodano pytanie, o dodatkowe informacje z PIT za 2017 rok (kwota nadpłaty lub kwota podatku do zapłaty). Dopiero po wprowadzeniu tej dodatkowej informacji, podatnik dostawał dostęp do swojego rozliczenia.

Ponadto, w usłudze udostępniono możliwość sprawdzenia historii logowania do Twój e-PIT, która ma umożliwić użytkownikowi zobaczenie wszystkich prób wejścia do systemu, wraz z dokładną datą i czasem oraz sposobem wejścia, a także miejscem (region i miasto), z którego takie logowanie nastąpiło.

Dodatkowo, podatnicy uzyskali możliwość wskazania Profilu Zaufanego, jako jedynej możliwości i wyłącznego sposobu dostępu do Twój e-PIT.

Prace serwisowe i utrudnienia

W pierwszym dniu działania systemu podatnicy zgłaszali przeciążenia serwerów i brak możliwości dostania się do usługi Twój e-PIT. Rządzący tłumaczyli to większym niż przewidywali zainteresowaniem, zaś serwery ruszyły po kilku godzinach.

W marcu pojawiły się komunikaty o pracach serwisowych: „Ministerstwo Finansów informuje, że z powodu prac serwisowych wystąpią utrudnienia w przetwarzaniu zaakceptowanych dokumentów w usłudze Twój e-PIT” i kilku godzinach przerwy w dwóch dniach (16 i 17) marca. Prace zostały zaplanowane na sobotę i niedzielę w nocy tak, aby jak najmniej utrudniać działanie podatników.

Zakończenie pracy

Komunikatem z 10 maja 2010, system Twój e-PIT poinformował o zakończeniu automatycznej akceptacji PIT-37 i PIT-38 z wyjaśnieniem, że: „jeśli podatnik nie zatwierdził ani nie odrzucił PIT-a przygotowanego dla niego w usłudze, to jego zeznanie roczne za 2018 r. zostało automatycznie zaakceptowane. Jeżeli jednak rozliczył się samodzielnie w ostatnich dniach kwietnia w wersji papierowej, to takie zeznanie będzie miało pierwszeństwo przed PIT-em automatycznie zaakceptowanym w usłudze.” Według komunikatu, docelowo wszystkie pity PIT-37 i PIT-38 bez względu na formę ich złożenia znajdą się usłudze i będzie można je zobaczyć oraz złożyć korektę.

Raport z działania usługi Twój e-PIT
5 (100%) 1 vote

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here