Ile zarabia kierowca autobusu i jak nim zostać – porady dla kandydatów

Ile zarabia kierowca autobusu w Warszawie? Jak nim zostać? Jakie wymagania należy spełnić? Te pytania spędzają sen z powiek niejednego kandydata na to stanowisko. Cieszy się ono bowiem stale rosnącym zainteresowaniem. Powodami są wysokie pensje. Jeśli więc z myślą o nowej pracy wpisujesz w wyszukiwarkę hasła: „praca w MZA Warszawa kierowca” lub „ZTM praca Warszawa”, to ten artykuł jest dla Ciebie.

Rosnące zapotrzebowanie na kierowców autobusów w Warszawie

Zacznijmy od dobrej wiadomości dla kandydatów. Otóż w Warszawie istnieje duże zapotrzebowanie na kierowców autobusów. Wciąż prowadzone są rekrutacje nowych pracowników. Powodem jest powstawanie nowych linii oraz przechodzenie starych pracowników na emeryturę.

W celu zapoznania się z nowymi ofertami pracy warto monitorować strony internetowe Miejskich Zakładów Autobusowych (MZA) i Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM). Każdy kandydat powinien także znać operatorów świadczących usługi autobusowe (jak choćby Arriva) oraz ich zakładkę „kariera”.

Kierowca autobusu miejskiego w Warszawie – jaki powinien być?

Zacznijmy od faktu, o którym często zapominamy. Otóż podejmując pracę kierowcy autobusu w Warszawie, bierzemy na siebie wielką odpowiedzialność. Przewozić bowiem będziemy pasażerów, często kobiety i dzieci. Praca ta wymaga więc odpowiednich kwalifikacji. Co oczywiste, należy być doświadczonym kierowcą samochodu. Powinniśmy cechować się spostrzegawczością i szybko reagować na potencjalne zagrożenia na drodze.

Drugą, wartą podkreślenia cechą jest dyscyplina. Pierwsze dzienne autobusy wyruszają w trasy o 4.00 rano. Ich kierowcy często muszą więc rozpoczynać swój dzień o 3.00. Alternatywą jest bycie kierowcą w liniach nocnych, co z kolei oznacza pracę od godzin wieczornych do rana.

Jakie wymagania powinien spełnić kierowca autobusu miejskiego?

Przyjrzyjmy się jednak precyzyjniej samym wymaganiom na kierowcę autobusu miejskiego w Warszawie. Przede wszystkim, trzeba mieć prawo jazdy kategorii D oraz skończone 24 lata życia. Po spełnieniu obu warunków kandydat przystąpić może do państwowego egzaminu.

Istnieją jednak od tego wyjątki. Do wyżej wymienionego egzaminu przystąpić możemy, także posiadając 21 lat (w przypadku otrzymania kwalifikacji wstępnej) lub 23 lata (jeśli otrzymamy kwalifikację wstępną przyspieszoną). Tacy kierowcy będą mogli wykonywać swoją pracę na regularnych liniach (o długości do 50 km).

Dla pełnego obrazu sytuacji wspomnieć należy, że istnieje również kategoria prawa jazdy D1. Uprawnia ono do prowadzenia autobusu o długości do 8 metrów z maksymalnie 16 pasażerami. Kurs na prawo jazdy D1 rozpocząć można w wieku 21 lat.

Darmowe kursy na prawo jazdy kat. D i finansowanie kwalifikacji zawodowej

Niektórzy operatorzy usług autobusowych oferują kandydatom na kierowcę możliwość odbycia kursu na prawo jazdy kat. D i zdobycie kwalifikacji zawodowej za darmo. Dobrym przykładem korzystającej z powyższego rozwiązania marki jest Arriva.

Jest to więc najlepsza okazja, by zdobyć zupełnie nowe umiejętności zawodowe bez wkładu własnego. W takim przypadku konieczne jest posiadanie jedynie prawa jazdy kat. A, fakt bycia czynnym kierowcą oraz niekaralność.

Jak plasują się zarobki kierowców autobusów miejskich w Warszawie?

Średnie zarobki kierowców autobusów miejskich wynoszą 3297 zł, netto. Co druga osoba na omawianym stanowisku otrzymuje wynagrodzenie oscylujące pomiędzy 2450, a 4060 zł netto. Po przepracowaniu kilku lat, w stolicy, stawka ta wynosi ponad 5000 zł brutto, co z kolei przekłada się na 4500 zł netto.

Podsumowanie

Kandydaci na kierowcę autobusu w Warszawie w dużej mierze kierują się chęcią zdobycia stabilnego zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę. Motywującym ich czynnikiem są także związane z tym zawodem benefity.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here