Jak wygląda service design? 5 etapów projektowania usług

Service design to tworzenie innowacji w obszarze usług. Ma na celu taką organizację ich świadczenia, która przynosi dodatkowe korzyści zarówno przedsiębiorcy, jak i jego klientowi. Tyle w teorii. Jak cały ten proces wygląda w praktyce? Poznaj 5 głównych etapów projektowania usług!

Czym cechuje się proces service design?

Cel, jaki przyświeca firmom konsultingowym zajmującym się tematyką service design, polega na znalezieniu rozwiązań dla konkretnych problemów w sferze organizacji świadczenia usług. A ponieważ każda marka jest inna, proces projektowania za każdym razem wygląda właściwie całkiem inaczej. Niemniej, można sprowadzić go do 5 podstawowych kroków, które wywodzą się z modelu d.school i jemu podobnych.

Cały proces – choć może przyjmować postać różnych modeli – zawsze skupia się na poznawaniu potrzeb użytkowników, tworzeniu koncepcji rozwiązania istniejącego problemu, prototypowaniu oraz wprowadzaniu tego rozwiązania w życie. Pamiętaj, że service design cechuje się charakterem iteracyjnym, co oznacza, że praca nad nim w zasadzie nigdy się nie kończy. Wymaga ciągłego testowania, poprawiania i powtarzania, aby spełnić realne wymagania użytkowników.

Zanim zaczniesz…

Aby rozpocząć efektywny proces service design, wymagane jest spełnienie kilku podstawowych warunków. Przede wszystkim należy upewnić się, że dysponujesz kompetentnym zespołem specjalizującym się w różnych dziedzinach. Powinien on posiadać wyznaczonego lidera, który weźmie na siebie obowiązek zarządzania pracą. Poza ludźmi potrzebować będziesz także danych. Bez dostępu do informacji niemożliwe okaże się wiarygodne określenie problemu ani znalezienie jego rozwiązania. Jeśli niczego nie brakuje, pozostaje tylko wyznaczyć cel, który będzie przyświecał danemu projektowi.

5 etapów service design

Na podstawie kilku różnych koncepcji, takich jak d.school czy Double Diamond, można wyróżnić 5 podstawowych etapów projektowania usług. Tworzą one powtarzający się cykl, który ma na celu rozwiązanie wszystkich zdiagnozowanych problemów. Service design składa się więc z następujących kroków:

  1. Empatyzacja – zrozumienie potrzeb użytkowników, zdiagnozowanie obszaru problemowego.
  2. Definicja – określenie, na czym polega wyzwanie.
  3. Ideacja – konceptualizacja nowych rozwiązań.
  4. Prototypowanie – prace nad konceptem.
  5. Testowanie – próby wprowadzenia rozwiązania w życie w celu jego weryfikacji.

Jak widzisz, proces service design sprowadza się do kilku bardzo prostych kroków. Ich realizacja jest już jednak znacznie trudniejszym zadaniem. Dlatego jeżeli chcesz poprawić organizację usług w swoim przedsiębiorstwie, skorzystaj ze wsparcia doświadczonej firmy konsultingowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj