Termin ten jest obecny w marketingu niemalże od początku istnienia branży. I choć dziś kojarzy się przede wszystkim z Internetem, a ściślej rzecz ujmując z portalami społecznościowymi, to marketing szeptany jest obecny w przestrzeni rzeczywistej na równi z wirtualną. Co więcej, w przestrzeni rzeczywistej pozostał wiarygodnym sposobem na promocję, w wirtualnej jest z tym już nieco inaczej. Czym jest popularny Word of Mouth Marketing?
Czym jest marketing szeptany?
Biorąc pod uwagę, że marketing szeptany jest sposobem na szybką i skuteczną promocję, niemalże każda firma o nim słyszała. Jednak wbrew pozorom nie tak łatwo stworzyć jego indywidualną definicję. Jest to sposób na promowanie firmy, który opiera się o bezpośredni i indywidualny kontakt klientów z potencjalnymi klientami.
W tym aspekcie i przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii, portale społecznościowe stały się tłem dla wykorzystania ich do promowania firmy. Wiele z nich skorzystało w sposób niewłaściwy, to znaczy zamiast tworzyć dobre produkty, propagować je i korzystać z autentycznie dobrych opinii, woli kupić szereg wypowiedzi, np. na forach i cieszyć się fałszywymi opiniami. Fałszywymi, ale ważne, że dobrymi.
Przykładowy proces WoMM
Jak więc dokładnie powinien przebiegać proces w idealnym świecie marketingu?
- Wypuszczenie produktu czy usługi na rynek i jego promocja. Próba dotarcia do pierwszej, na razie dość wąskiej grupy docelowej.
- Zwiększenie zasięgu produktu/usługi poprzez skuteczny marketing. O produkcie dowiaduje się coraz więcej osób i pojawiają się głosy oceny.
- Osoby korzystające z produktu bądź usługi – klienci – wygłaszają swoją opinię, najczęściej w mediach społecznościowych. Widzą to osoby niezaznajomione z produktem lub poszukujące informacji o nim. Czytają opinie i próbują samodzielnie.
- Grupa znajomych się poszerza, każdy propaguje dobre miejsca wśród innych, a to generuje kolejne „wybuchy” promocji samoistnej.
Kto jest „nośnikiem” informacji?
Zwykle marketing szeptany jest wykorzystywany nie tylko za samodzielnym pośrednictwem portali społecznościowych, ale także w oparciu o działania influencerów i tzw. marketingu afiliacyjnego. Dzięki temu tworzy się coraz szerszą grupę zainteresowanych odbiorców, którzy decydują się na sprawdzenie słów znajomych.