Jak zrekrutować najlepszego kandydata do pracy?

Każda rekrutacja to koszt dla pracodawcy. Nieobsadzone stanowiska generują straty i blokują rozwój biznesu. Jednak zatrudnienie pracowników to proces, który wymaga czasu i zaangażowania. Najpierw trzeba stworzyć ogłoszenie, które zachęci potencjalnych kandydatów do wzięcia udziału w rekrutacji. Następnie zamieścić je w odpowiednim miejscu, aby jak najszybciej dotrzeć do osób z poszukiwanymi umiejętnościami i… wybrać najlepszych! Jak sprawnie przeprowadzić proces rekrutacji? Sprawdź, o czym musisz pamiętać.

Zmiany na rynku pracy a metody rekrutacji

Rynek pracy podlega dynamicznym zmianom. Wraz z początkiem lat 20. pojawiło się na nim nowe pokolenie urodzone po roku 2000 nazywane pokoleniem Z lub postmillenialsami. Co ich wyróżnia? Nie znają czasów „sprzed internetu”. Można powiedzieć, że są podłączeni do sieci 24h na dobę. Wiele z nich już pracuje w obszarach związanych z nowymi technologiami, a część, w całkiem niedalekiej przyszłości, będzie wykonywać zawody, które jeszcze… nie istnieją.

Trudno więc się dziwić, że obecnie większość kandydatów poszukuje zatrudnienia przez internet: w mediach społecznościowych, serwisach o zasięgu lokalnym lub specjalnych platformach rekrutacyjnych. Wiele rozmów kwalifikacyjnych odbywa się online. To spore wyzwanie, ale też ogromna szansa zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Zacznijmy od wyzwań! Komunikacja zapośredniczona przez urządzenia elektroniczne może stanowić barierę, która nie pozwoli w pełni zaprezentować swoich umiejętności. Podczas takiej rozmowy trzeba też się liczyć z trudnościami natury technicznej.

Obie strony mogą jednak na tym rozwiązaniu skorzystać. Pracownik nie ponosi kosztów dojazdu i w trakcie rozmowy przebywa w wybranym przez siebie miejscu, co znacznie poprawia komfort psychiczny. Może więc wziąć udział w rekrutacji, nawet jeśli aktualnie znajduje się poza granicami kraju (pod warunkiem, że ma dostęp do sieci). Z kolei pracodawca ma szansę szybciej znaleźć pracownika, zapraszając do udziału w rozmowie osoby nie tylko z najbliższej okolicy, ale także z innych regionów, które np. rozważają migrację zarobkową.

Rekrutacja na własną rękę czy z pomocą profesjonalnych rekruterów?

Jak pokazuje raport „Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań” z lutego 2020 roku przygotowany przez PARP oraz System Rad ds. Kompetencji, nawet 70% pracodawców w Polsce ma problem ze znalezieniem pracowników spełniających wymagania niezbędne na danym stanowisku pracy. Dlaczego tak jest? Problem wynika przede wszystkim ze zmian demograficznych i migracji zarobkowej. Wciąż jednak wiele firm nie wie, gdzie szukać pracowników i nie korzysta z nowoczesnych narzędzi, które znacznie skracają czas poszukiwania.

Nawet jeśli prowadzisz kilkuosobową firmę i nie masz własnego działu HR, możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów. W tym celu powstają specjalne platformy rekrutacyjne online zrzeszające pracowników, rekruterów i pracodawców. Nie masz czasu osobiście nadzorować procesów rekrutacyjnych? Wybierz koordynatora, który w Twoim imieniu stworzy i zamieści ogłoszenie, a następnie wybierze najlepszych kandydatów i przeprowadzi z nimi rozmowy kwalifikacyjne. To ciekawa alternatywa dla mikro-, małych i średnich firm, które nie są w stanie zatrudnić pracownika HR na cały etat.

Jeżeli szukasz pracownika, to koniecznie zapoznaj się z platformą rekrutacyjną Jobllegro.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj