Service design – jak zrobić to dobrze? Techniczne podejście się przyda!

Service design to pojęcie, które w bardzo dużym skrócie i uproszczeniu polega na projektowaniu usług. W świecie marketingu jest znane i doceniane, ponieważ pozwala na tworzenie procesów i – finalnie – usług, które idealnie dopasowują się do odbiorców. Jak w swojej firmie rozpocząć pracę z projektowaniem usług? Oto kilka dobrych sposobów na dobry service design!

Co kilka głów, to nie jedna

W zespole odpowiadającym za service design powinno znajdować się kilka osób, z których każda specjalizuje się w czymś innym. To pozwoli na interdyscyplinarne podejście i stworzenie wielu punktów widzenia. Dzięki temu łatwiej również uniknąć błędów, ponieważ korzystanie z szerszego zasobu doświadczeń pozwala wiele rzeczy przewidzieć.

Dowiedz się, dokąd idziesz

Ważne jest to, by zdefiniować cel. Czasem nie wystarczy zaprojektowanie nowej usługi lub usług. Konieczne jest również zoptymalizowanie tych istniejących, dopasowanie ich do realiów rynkowych i potrzeb odbiorców. Już na początku drogi warto określić, na czym zespół musi się skupić.

Nic w ciemno

Praca na teorii może się czasem skończyć bardzo źle, bo rozminie się ona z prawdziwymi danymi. Dostęp do informacji mających realny wpływ nad procesem service design jest niezwykle istotny. Niezależnie od tego, czy wykonujesz taką usługę dla siebie czy dla firmy zewnętrznej – zadbaj o komplet informacji.

Odpowiedzialność za własne zadanie

Role w zespole zajmującym się service designem powinny być prezencyjnie określone. Zespół nie powinien również pracować bez lidera. Osoba zarządzająca pomoże spiąć projekt w całość i sprawić, że będzie on spójny. Projekt bez odpowiedniego zarządzania może zacząć się chwiać na poszczególnych etapach jego budowy i wdrażania. Dobrze zatem u sterów mieć kogoś, kto z takim kryzysem będzie umiał sobie poradzić.

Nauka na błędach, także własnych

Service design to bardzo często innowacje, zupełnie nowe projekty. Bardzo istotne jest tu dzielenie się wiedzą, wymiana doświadczeń i świeżość wnoszona przez poszczególnych członków zespołu. Jednak warto zostawić miejsce również dla porażek i nie do końca udanych posunięć. I oczywiście wyciągnąć z nich lekcje na przyszłość.

To tylko kilka prostych wskazówek, które mogą sprawić, że projektowanie usług stanie się o wiele prostsze i skuteczniejsze. Kluczem jest bowiem dobra organizacja i oddanie specjalistycznych tematów w ręce specjalistów. Dzięki temu szybko można spodziewać się pierwszych sukcesów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj