Jak analizować skuteczność pozycjonowania?

Pozycjonowanie stron internetowych to bardzo złożony proces, wymagający sporych nakładów pracy, którego efekty możemy obserwować pod wieloma różnymi postaciami. W przypadku SEO pomiar jest znacznie bardziej złożony niż ma to miejsce w przypadku kampani PPC (ang. Pay Per Click), gdzie wystarczy zmierzyć kliknięcia i związaną z nimi sprzedaż. Zatem w jaki sposób można sprawdzić, czy nasze działania przynoszą wymierne efekty? Jakie narzędzia i metody można wykorzystać do mierzenia efektów pozycjonowania? Odpowiedzi na te pytania zamieszczamy w dalszej części artykułu.

Jak sprawdzić, czy pozycjonowanie jest skuteczne?

Istnieje kilka pomiarów, które warto przeprowadzić i przeanalizować, jeśli chcemy sprawdzić, czy działania podejmowane w ramach pozycjonowania przynoszą wymierne efekty. Postanowiliśmy je krótko scharakteryzować.

Pomiar pozycji fraz kluczowych

Celem pozycjonowania jest osiągnięcie możliwie wysokich pozycji na konkretne frazy kluczowe. Jak sprawdzić czy SEO w tym zakresie działa? Wzrosty widoczności poszczególnych fraz pozwalają śledzić odpowiednie narzędzia, w kilka chwil przedstawiając dane nawet dla bardzo odległych podstron w Google. Dla porównania, ręcznie można sprawdzić jedynie to, czy konkretna fraza znajduje się w TOP 10. Poprawa pozycji względem określonych fraz, nawet nieznaczna, pokazuje, że działania przynoszą pożądane efekty.

Polecane narzędzia do pomiaru pozycji fraz kluczowych to Senuto i SEMSTORM.

Pomiar widoczności strony

Różne narzędzia nieco inaczej definiują pojęcie widoczności. Zwykle sprowadza się ono jednak to tego, na jaką liczbę konkretnych fraz kluczowych strona widoczna jest w określonym przedziale – TOP 3, TOP 10, TOP 50 itd.

Podobnie jak w przypadku pomiaru pozycji fraz kluczowych, do pomiaru widoczności strony również doskonale sprawdzą się Senuto i SEMSTORM.

Pomiar ruchu organicznego z Google

Wzrost ruchu na stronie, pochodzącego z bezpłatnych wyników Google, jest najlepszym dowodem na to, że pozycjonowanie działa tak, jak powinno. Czynnik ten pokazuje, że obrana strategia pozycjonowania jest skuteczna i przynosi wymierne efekty – użytkownicy odwiedzają stronę i dokonują konwersji.

Do pomiaru ruchu organicznego wykorzystać można narzędzie Google Analytics. Liczbę kliknięć w link do strony można zmierzyć także za pomocą Google Search Console.

Pomiar konwersji z ruchu organicznego

Gdy chcemy badać efektywność SEO, ważne jest ustalenie celów biznesowych, jakie zamierzamy osiągnąć. Może to być na przykład sprzedaż w sklepie internetowym lub wysyłka zapytania przez formularz kontaktowy. Cele konwersji można ustawić w Google Analytics, dzięki czemu następnie można śledzić to, czy pochodzą one bezpośrednio z ruchu Google. Warto także śledzić ogólny trend liczby konwersji, przy założeniu, że mogą one pochodzić z pozycjonowania, jednak nie bezpośrednio (dotyczy to konwersji offline oraz telefonicznych).

Pomiar udziału kanału organicznego na ścieżkach konwersji

Należy pamiętać o tym, że konwersja może bezpośrednio pochodzić z innego kanału niż organic, jednak w jej pozyskaniu także mogło mieć udział pozycjonowanie. Dlatego, dla pełnego obrazu, warto analizować ścieżki konwersji w Google Analytics. Mało któremu klientowi wystarczy wyłącznie jedna wizyta, aby dokonać konwersji. To, skąd klienci przyszli po raz pierwszy i jakim kanałem wrócili, aby dokonać zakupu, może być dla nas wartościową wiedzą.

Narzędzia przydatne do mierzenia efektów SEO

Jak widać, istnieje wiele narzędzi służących do mierzenia i analizowania efektów pozycjonowania. Aby móc wyciągnąć wnioski pomiary takie należy wykonywać systematycznie. Warto też odpowiednio dobrać narzędzie pod konkretne cele, które zostały indywidualnie wyznaczone – w ten sposób łatwiej będzie nam mierzyć efekty. Na zakończenie chcemy jeszcze raz podkreślić, jakie narzędzia przydają się do analizowania skuteczności pozycjonowania. Są to:

  • Senuto – narzędzie o wielu interesujących funkcjach, które sprawdzi się między innymi podczas pomiaru pozycji fraz kluczowych i widoczności strony. Oferuje dostęp do dużej bazy danych;
  • SEMSTORM – usprawnia prace nad widocznością strony, pozwala między innymi na monitorowanie pozycji fraz kluczowych oraz pozycji strony;
  • Google Analytics – niezwykle przydatne narzędzie, z pomocą którego możemy przeanalizować między innymi ruch organiczny, konwersje itp. statystyki;
  • Google Search Console – narzędzie przydatne do śledzenia ruchu organicznego z Google i nie tylko.

Z pomocą wymienionych wyżej narzędzi, analizując omówione przez nas dane, można łatwo zaobserwować skuteczność pozycjonowania i wysnuć wnioski na temat tego, czy obrana strategia jest odpowiednia, czy może wymaga ona pewnych zmian, aby jeszcze lepiej zrealizować założone cele.

Artykuł powstał przy współpracy z Agencją Marketingową Widoczni

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj