Działania w obszarze public relations obejmują szereg czynności oraz składają się z wielu etapów. Jednak zanim dojdzie do ich realizacji, konieczne jest przygotowanie odpowiedniej strategii PR. Pozwala ona określić cele działań oraz dobrać właściwie narzędzia. Bez skrupulatnie przygotowanego planu trudno liczyć na sukces. Zatem czym jest strategia PR? Z jakich elementów się składa? Te i inne kwestie wyjaśniamy w poniższym artykule.
Analiza aktualnej sytuacji
Agencja PR, której powierzono opiekę nad komunikacją firmy czy instytucji, dokonuje najpierw szczegółowej analizy aktualnej sytuacji. Konieczne jest określenie, jakie standardy komunikacyjne obowiązują obecnie w danej firmie i jakie przynoszą efekty. Jak postrzegana jest marka oraz do których grup docelowych przekaz dociera najmocniej. Na podstawie zebranych i przeanalizowanych danych można przejść do kolejnych etapów przygotowywania strategii PR.
Strategia PR – określenie celów
Każde działanie, które określa strategia PR, ma swój cel. Jeśli jest inaczej, działania są chaotyczne, a ich efekty dalekie od zadowalających. Tym samym drugim etapem, po przeprowadzeniu analizy sytuacji wyjściowej, jest określenie celów.
Praca zaczyna się od określenia celów biznesowych oraz komunikacyjnych i mogą się ona różnić w zależności od rodzaju organizacji. W przypadku instytucji publicznych czy fundacji intencją nie będzie zwiększenie zarobków poprzez sprzedaż produktów lub usług. Natomiast takie podmioty również są klientami agencji PR. W ich przypadku najważniejsze jest pozyskanie darczyńców czy zwiększenie świadomości społecznej w określonym temacie.
Cele komunikacyjne odnoszą się bezpośrednio do działań PR, uwzględniając dążenia biznesowe. Określają jaki efekt wizerunkowy mają przynieść podjęte aktywności.
Grupy docelowe i taktyka
Cele komunikacyjne są ustalane na podstawie celów biznesowych i grup docelowych, których określenie jest ważnym elementem kampanii. Wśród grup docelowych wyróżniamy grupy bezpośrednie i pośrednie. Pierwsza z nich to np. obecni i potencjalni klienci, natomiast druga to osoby lub podmioty umożliwiające dotarcie do nich, np. media.
Znając cele oraz grupy docelowe, agencja PR przygotowuje taktykę działania. Jest to określenie zestawu narzędzi oraz sposobu ich wykorzystania. Warto zaznaczyć, że każda strategia może mieć wiele taktyk.