Niektórzy z nas mogli zderzyć się w swoim życiu z pojęciem „CSR”, inni zaś spotykają się z nim bardzo często. Badania pokazują jednak, że aż 70% Polaków nie wie co te pojęcie oznacza, a nawet jeśli znają rozwinięcie skrótu – corporate social responsability – czyli społeczna odpowiedzialność biznesu (zobacz: http://www.wseiz.pl/ua/studia-podyplomowe/csr), nie za bardzo potrafią wyjaśnić czym ona tak naprawdę jest. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Odpowiedzialny biznes – czyli jaki?
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu zakłada prowadzenie przedsiębiorstwa w taki sposób, aby mieć na uwadze nie tylko interesy udziałowców, w tym przede wszystkim zwiększanie zysku, ale również interesy społeczeństwa – inwestowanie w zasoby ludzkie, ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy. Zobowiązanie do przestrzegania CSR w przedsiębiorstwie uwzględnia również zarządzanie przez wartości i budowę kultury organizacyjnej, podnoszenie etycznych standardów pracy czy też odpowiedzialność za pracowników, współpracowników i kooperantów.
Termin społecznej odpowiedzialności biznesu jest pojęciem szerokim i rozległym, a jego definicję przedstawiono w Normie ISO 26000 Guidance on social responsibility w 2010 roku. CSR opisano jako odpowiedzialność organizacji za wpływ decyzji i działań na społeczeństwo przez etyczne zachowanie.
Warto wspomnieć również o narzędziach stosowanych w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Mogą to być na przykład działania na rzecz lokalnej społeczności – współpraca z organizacjami, programy dla dzieci i młodzieży, działania ekologiczne czy inwestycyjne typu budowanie dróg. W skład działań CSR wchodzą również kampanie społeczne zwiększające świadomość społeczną na dany temat czy chociażby programy dla pracowników takie jak kursy, szkolenia i programy integracyjne.
Korzyści ze stosowania CSR w firmie
Stosowanie zasad CSR przynosi korzyści zarówno społeczeństwu, jak i przedsiębiorcy. Firmy działający zgodnie ze społeczną odpowiedzialnością biznesu osiągają większy profit w wielu obszarach niż konkurencyjne przedsiębiorstwa. Okazuje się, że stosowanie CSR działa lepiej niż różnego rodzaju formy reklamowe czy nawet działania PRowe. Działania na rzecz społeczeństwa, niesienie pomocy i zainteresowanie środowiskiem jest bardzo dobrze postrzegane przez innych i w efekcie może przynieść zysk.
Kształcenie z zakresu CSR
Mimo, iż pojęcie CSR jest terminem nowym i w Polsce dopiero zdobywa popularność, istnieją kursy, szkolenia, ale także studia z zakresu CSR. Adresatem tego kierunku są specjaliści z działów zarządzania, marketingu, ale także rozwoju biznesu czy relacji z inwestorami. Studenci podczas nauki na kierunku CSR zdobywają niezbędną wiedzę odnośnie metod i narzędzi zarządzania w zakresie CSR, wiedzę z zakresu planowania i realizowania takich działań czy wiedzę z zakresu prowadzenia dialogu społecznego. Kierunek CSR dostępny jest w Wyższej Szkole Ekologii i Zarządzania w Warszawie – http://www.wseiz.pl.