Sprawdzenie historii pojazdu na kluczowe znaczenie przy transakcjach kupna-sprzedaży. Używane auta często kryją wiele niespodzianek, a szczegółowa weryfikacja pozwala uniknąć problemów w przyszłości. Jak można dowiedzieć się, ilu właścicieli miał pojazd i czy nie był skradziony? Przedstawiamy dwie metody sprawdzania auta przed zakupem.
Skorzystaj z bezpłatnej usługi CEPiK
W grudniu 2017 roku Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców udostępniła darmowe narzędzie, za pomocą którego można zweryfikować historię używanego samochodu. Na stronie internetowej HistoriaPojazdu.gov.pl istnieje możliwość uzyskania bezpłatnego raportu o stanie auta. Wystarczy podać numer rejestracyjny, VIN oraz datę pierwszej rejestracji, a baza wyświetli interesujące konsumenta informacje.
W raporcie można znaleźć historię pojazdu uwzględniającą m.in. daty rejestracji i badań technicznych czy zmianę właściciela. Z informacji dostępnych na stronie można dowiedzieć się też, czy pojazd w przeszłości należał do firmy/organizacji lub czy był oznaczony jako kradziony. Od 2014 roku diagności w stacjach kontroli pojazdów spisują stan licznika podczas wykonywania przeglądów technicznych i te dane także można znaleźć w bazie. Pomimo że w raporcie znajdują się różne informacje, to nie uwzględnia on jednak wszystkich parametrów, które należy sprawdzić przed zakupem używanego auta.
Zleć weryfikację auta specjalistom
Chcesz kupić samochód „z drugiej ręki” i mieć pewność, że stan pojazdu oraz jego historia odpowiada opisowi sprzedawcy? Możesz skorzystać z usług specjalistycznych podmiotów, które oferują profesjonalne sprawdzenie auta używanego. Firmy takie jak Sprawdź-auto24.pl świadczą kompleksowe usługi – weryfikują nie tylko historię pojazdu, ale również dokonują szczegółowej diagnostyki i oceny stanu technicznego samochodu.
Klient po weryfikacji auta otrzymuje kompletny raport, w którym zawarte są informacje o:
- liczbie właścicieli pojazdu,
- datach rejestracji,
- terminach kontroli technicznych,
- odczytach licznika,
- kolizjach,
- stanie nadwozia, podwozia, opon i szyb,
- stopniu zużycia elementów znajdujących się wewnątrz auta,
- wynikach diagnostyki elektronicznej,
- kosztach ewentualnych napraw mechanicznych i blacharskich.
Na podstawie numeru VIN specjaliści ustalają, czy auto nie było kradzione i ma ważny przegląd oraz ubezpieczenie OC. Częstą praktyką nieuczciwych sprzedawców jest fałszowanie dokumentów lub zakładanie nowych książek serwisowych, żeby ukryć ewentualne usterki techniczne. Z uwagi na to eksperci weryfikują również autentyczność dokumentów przedstawionych przez sprzedawcę, m.in.: dowodu rejestracyjnego, karty pojazdy, polisy OC czy książki serwisowej.
W raporcie przygotowanym przez mechaników znajdują się również profesjonalne fotografie wykonane na każdym etapie kontroli pojazdu, które pokazują jego rzeczywisty stan – np. korozję elementów podwozia, zniszczenia tapicerki, rysy na karoserii czy ślady napraw blacharskich. Kompletny raport pozwala dobrze poznać zarówno historię pojazdu, jak i jego stan techniczny, dzięki temu łatwiej podjąć decyzję o kupnie lub rezygnacji z zakupu samochodu.
Zdjęcie: Fotolia