Otwarcie własnej restauracji to marzenie wielu osób, kochających gotować i gościć ludzi. By jak najlepiej wkroczyć w nowy biznes, warto się odpowiednio przygotować. Podpowiadamy, o czym nie zapomnieć, gdy zamierzasz otworzyć restaurację.
Dobry biznesplan
Podstawą każdego dobrego biznesu jest dobry biznesplan. Nie obejdzie się bez niego również podczas otwierania własnej restauracji. W biznesplanie powinien znaleźć się analiza rynku, analiza konkurencji, analiza mocnych i słabych stron Twojego przyszłego biznesu gastronomicznego, szanse i zagrożenia, jakie dla Twojej nowo powstającej restauracji niesie otoczenie, profil idealnego klienta lokalu, szacowane koszty, kwestie związane z marketingiem i wiele innych aspektów, bez których sam pomysł na biznes pozostaje tylko pomysłem.
Kapitał na start
Nie da się ukryć, że biznes gastronomiczny jest jednym z tych, które pochłaniają ogromne pieniądze. Jednak dobrze prowadzona restauracja może też przynosić ogromne zyski. Na start warto mieć porządny zastrzyk kapitału, którego rozdysponowanie warto planować długofalowo. Produkty spożywcze, wyposażenie, sprzęt gastronomiczny, lokal, wynagrodzenia personelu, marketing, zezwolenia – to wszystko wymaga niemałych nakładów finansowych. Dlatego założenie restauracji z przysłowiowym zerem na koncie jest wręcz niemożliwe, a na pewno bardzo ryzykowne.
Założenie działalności gospodarczej
Ten krok dotyczy osób, które nie mają własnej firmy. Otwarcie restauracji wiąże się z założeniem działalności gospodarczej. Na szczęście obecnie ten proces staje się coraz łatwiejszy i coraz mniej czasochłonny. Wystarczy złożyć wniosek w CEIDG, zgłosić się do US i ZUS, zgłosić zatrudnionych pracowników do ZUS (do 7 dni od zawarcia umowy), najlepiej założyć firmowe konto bankowe (choć nie jest wymagane – bo można posługiwać się kontem prywatnym – pozwoli to zapanować nad finansami), znaleźć dobrą księgową (chyba, że księgowość zamierzamy prowadzić sami), zaopatrzyć się w kasę fiskalną oraz terminal.
Wymagane zezwolenia i pozostałe formalności
Zanim przejdziemy do omówienia kwestii samego lokalu gastronomicznego, warto wspomnieć o tym, jakie formalności musisz spełnić, by Twoja restauracja zaczęła działać. Oto najważniejsze z nich:
- wytyczne BHP,
- wytyczne PPOŻ,
- wytyczne Sanepidu,
- wytyczne Inspektora Nadzoru Budowlanego,
- gaśnica,
- tablice i naklejki informacyjne,
- koncesja na alkohol (jeśli planujesz prowadzić jego sprzedaż w lokalu),
- licencja Organizacji Zbiorowego Zarządzania (jeśli planujesz odtwarzać muzykę lub filmy w lokalu).
Odpowiedni lokal
Czas przejść do przyjemnych, choć kosztownych aspektów otwarcia własnej restauracji. Wybierając lokal, warto zwrócić uwagę na jego lokalizację (im bardziej w centrum, tym drożej, ale też tym więcej osób w okolicy, które mogą stać się Twoimi klientami), układ pomieszczeń oraz stopień przystosowania lokalu do prowadzenia działalności gastronomicznej. Lokal restauracyjny powinien być również przyjemny dla oka – ale to już kwestia gustu.
Wyposażenie i sprzęt gastronomiczny
Poza stolikami, krzesłami czy elementami dekoracji, w restauracji powinna znaleźć się lada z kasą fiskalną oraz serce każdego lokalu gastronomicznego, czyli dobrze wyposażona kuchnia, która będzie serwowała pyszne dania. Nie warto żałować pieniędzy na sprzęt gastronomiczny, ponieważ jego rola w ostatecznym smaku potraw jest kluczowa. Najlepszej jakości wyposażenie kuchni do restauracji znajdziesz na SAS24.pl.
Produkty najwyższej jakości
W dobrej restauracji pierwsze skrzypce grają najlepszej jakości produkty, z których przygotowywane są potrawy. Postaraj się nawiązać współpracę z lokalnymi dostawcami. Dzięki temu droga, jaką żywność będzie musiała pokonać, zanim trafi na kuchenne blaty Twojego lokalu, będzie krótki, co pozwala zachować jej prawdziwą świeżość, smak i aromat.
Profesjonalny personel
Profesjonalny lokal gastronomiczny nie istnieje bez profesjonalnego personelu. Kucharze, kelnerzy, manager – cała obsługa jest ważna, gdy prowadzisz własną restaurację. Przy wyborze pracowników kieruj się nie tylko ich doświadczeniem i umiejętnościami, ale również nastawieniem do pracy i do ludzi.
Nagłośnienie otwarcia
Kiedy już uda Ci się zgromadzić wszystkie elementy gastronomicznej układanki, postaraj się jak najszybciej zacząć nagłaśniać otwarcie swojego lokalu. Wykorzystaj w tym celu lokalne media, portale społecznościowe, marketing szeptany itd. Sposobów na przyciągnięcie pierwszych klientów jest naprawdę sporo.