Zawieszenie działalności – jak czasowo zawiesić działanie firmy?
Własna działalność gospodarcza to jeden z pomysłów na prowadzenie własnego biznesu. Wiele opcji i korzyści płynących powoduje, że coraz więcej osób decyduje się na taką formę pracy. Tak jak w innych rodzajach pracy, tak i w tym przypadku czasami zachodzi konieczność przerwy. Jeśli nie chcemy definitywnie zamykać firmy, a zależy nam jedynie na zawieszeniu działalności mamy taką opcję do wyboru. Na czym polega ? Jak przebiega ? O tym wszystkim poniżej.
Jak przebiega proces zawieszenia działalności?
Proces zawieszania działalności przebiega stosunkowo szybko i bezproblemowo. Przedsiębiorca wyrażający taką chęć musi w pierwszym kroki wypełnić formularz CEDIG-1. Jest to wniosek o zawieszenie działalności gospodarczej, a składa się go w Urzędzie Gminy.
Wniosek możemy złożyć osobiście, przez pełnomocnika, listownie lub elektronicznie dzięki elektronicznemu podpisowi. Jeśli wniosek jest nieprawidłowo wypełniony mamy 7 dni na jego korektę. Gdy wniosek będzie prawidłowy, to organ wydaje kopie wniosku z informacją o zawieszenie działalności. Na tym rola osoby ubiegającej się o zawieszenie ustaje. Urząd Gminy ma 3 dni na przesłanie tej informacji do takich instytucji jak Urząd skarbowy, ZUS i Urząd statystyczny.
Zawieszenie działalności czy zamknięcie działalności?
To jedno z głównych pytań pojawiających się przy okazji tego zagadnienia. Pomimo skutecznego zawieszenia przedsiębiorca nie musi całkowicie zrezygnować jednak z aktywności zawodowej. Może on w dalszym ciągu przyjmować płatności, handlować swoim mieniem czy dbać o maszyny i urządzenia firmowe.
Zawieszenie działalności ma też ograniczenia. Nie możemy z pewnością podejmować działań, które bezpośrednio generują zysk. Można do nich zaliczyć przyjmowanie nowych zleceń czy normalną pracę. Dość istotnym elementem jest fakt, że w czasie zawieszenia działalności nie możemy wykonywać takich samych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych takich jak umowa zlecenie czy umowa o dzieło.
Zawieszenie działalności a podatki i VAT
Jedną z kolejnych wątpliwości jest konieczność rozliczania podatku VAT. Przedsiębiorca w trakcie zawieszenia działalności nie ma obowiązku składania deklaracji VAT. Dzięki panującym przepisom właściciel zawieszonej firmy, jeśli chce może to zrobić. Gdy wybierze on pierwszą opcję i nie będzie regulował tych spraw, jest zobowiązany zrobić to zbiorczo podczas składania pierwszej faktury po zawieszeniu firmy.
Inne podatki jak ubezpieczenia społeczne czy podatki nie są wymagane, a urzędy uprawnione do ich pobierania są o tym powiadomione. Składki emerytalne i rentowe mogą być jednak opłacalne dobrowolnie.
Zawieszenie działalności firmy jest proste i daje wiele możliwości. Decyzja o nim musi być przemyślana. W niektórych przypadkach warto na jakiś czas przerwać ten rodzaj pracy i poczekać na lepszy moment. Okres, na jaki można zawiesić działalność waha się od 1 miesiąca do 24 miesięcy. Przedsiębiorca może w dowolnym momencie zawiesić działalności i zacząć pracować na pełnoprawnych warunkach.