Akumulatory samochodowe

Akumulatory samochodowe

Ze względu na spadające na zewnątrz temperatury, wielu użytkowników samochodów, zwłaszcza tych posiadających starsza akumulatory odczuje spadek ich wydajności poprzez trudniejszy i dłuższy rozruch silnika lub co gorsza zupełne uniemożliwienie rozruchu.

Wraz z platformą handlową eteile.pl postaramy się zgłębić temat akumulatorów samochodowych. Akumulatory wraz z wiekiem starzeją się, ale największym wyzwaniem są dla nich warunki zimowe, a zwłaszcza rozruch zimnego silnika, np. po całonocnym postoju w nieogrzewanym garażu czy też na parkingu pod blokiem. Starzenie się akumulatora jest naturalnym procesem. Zazwyczaj użytkownicy pojazdu wiedzą, kiedy ich akumulator nadaje się do wymiany, ponieważ przed całkowitym jego zużyciem można zaobserwować coraz trudniejsze rozruchy silnika. Czasami zdarza się też tak, że akumulator działał dobrze, a kiedy temperatura na zewnątrz nagle spadnie, to zostaniemy unieruchomieni lub będziemy musieli poprosić innego kierowcę o pomoc w uruchomieniu naszego silnika. Wtedy musimy mieć nadzieję, że któryś z kierowców będzie miał w bagażniku swojego samochodu kable rozruchowe albo sami powinniśmy się w takie zaopatrzyć i wozić je w samochodzie. To pozwoli doraźnie na uruchomienie naszego silnika. Wówczas, kiedy nasz akumulator odmówił posłuszeństwa powinniśmy zastanowić się nad jego wymianą na nowy.

Teraz tylko pozostaje wybór akumulatora o odpowiednich parametrach dla naszego pojazdu. Nie da się jednoznacznie określić, o jakich parametrach akumulator powinniśmy kupić, ponieważ do każdego samochodu będzie on inny. Oznacza to, że nie istnieje pojęcie takie, jak akumulator uniwersalny. Wielu użytkowników kupujących samochód z drugiej ręki zazwyczaj otwiera pokrywę silnika i sprawdza, jaki akumulator jest zamontowany dotychczas i decyduje się na zakup dokładnie takiego samego. Nie jest to dobry sposób, ponieważ nie mamy pewności, czy poprzedni właściciel w celu np. oszczędności nie założył akumulatora o innych parametrach niż te przewidziane przez producenta. Dlatego najpewniejszym wyjściem z tej sytuacji będzie znalezienie w instrukcji obsługi pojazdu, jaki akumulator zaleca producent i zakup dokładnie takiego, jaki został przewidziany do danego pojazdu. Parametry techniczne akumulatorów mogą różnić się sobą nawet w obrębie jednego modelu pojazdu. Mogą mieć na to wpływ rodzaj zastosowanego silnika (benzynowy lub diesel), zastosowanie dodatkowego wyposażenia, czy dany pojazd posiada klimatyzację, czy też nie. W zależności od tego w obrębie jednego modelu samochodu producent może zalecać akumulator o większej lub pojemności.

Pierwszym parametrem określającym akumulator w naszym samochodzie jest napięcie znamionowe. Akumulator musi posiadać takie samo napięcie jak instalacja elektryczna samochodu. Jeśli chodzi o samochody osobowe to zazwyczaj mamy do czynienia z instalacją 12 – woltową, a więc oznaczenie na obudowie akumulatora również powinno być równe 12V.

Pojemność akumulatora jest jednym z określających go parametrów. Wyrażona jest ona w amperogodzinach (Ah). Im większa pojemność akumulatora, tym więcej energii jest w stanie on skumulować. W tym wypadku nie oznacza to jednak, czym więcej tym lepiej, ponieważ, akumulator o zbyt dużej pojemności nie będzie w stanie być doładowany przez alternator. Dlatego też pojemność akumulatora powinna być taka sama jak podana przez producenta lub co najwyżej o kilka procent większa.

Kolejnym parametrem jest prąd rozruchowy wyrażony w amperach (A). Prąd rozruchowy określa jednorazowy i krótkotrwały wydatek prądu, jaki może wygenerować akumulator. Ten parametr również powinien być dobrany wg zaleceń producenta. Wartość prądu rozruchowego dla dwóch rodzajów silników, diesla i benzynowego o tej samej pojemności będzie zawsze większa dla silnika diesla.
Podobnie jak w przypadku pojemności akumulatora, tak samo najlepiej wybrać akumulator o wartości prądu rozruchowego zalecanego przez producenta. Jednym z powodów wyboru akumulatora o większym prądzie rozruchowym jest jego mniejsza trwałość i większa wrażliwość na skutki głębokiego rozładowania.

Ostatnim parametrem przy doborze akumulatora, o którym często się zapomina jest zastosowana norma, w jakiej podana jest wartość prądu rozruchowego umieszczona na etykiecie obok informacji o wartości prądu rozruchowego. Obecnie większość producentów stosuje normę EN, ale spotyka się ten inne, takie jak DIN czy też SAE.
Warto o tym pamiętać, dlatego, że prąd rozruchowy o takiej samej wartości dla normy EN będzie i wiele wyższy niż wg normy DIN oraz o wiele mniejszy niż ta sama wartość podana wg normy SAE.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj