Do Wielkiej Brytanii przez lata wyjechało bardzo wielu Polaków, a często głównym powodem decyzji o wyjeździe były kwestie finansowe – znalezienie dobrze płatnej pracy na Wyspach było po prostu łatwiejsze. Po latach pracowania w UK wiele z tych osób nie chce jednak pracować już dla kogoś i coraz częściej zastanawiają się, czy założenie działalności gospodarczej i bycie swoim własnym szefem nie jest dla nich lepszym rozwiązaniem. Jak przekonać się, jaka jest odpowiedź na to pytanie?
Co wiesz na temat prowadzenia własnej firmy?
Do rozpoczęcia przygody w biznesie potrzeba nie tylko chęci i pomysłów, ale też wiedzy – na temat obowiązującego prawa, w tym zarówno obowiązków, jakie na nas nakłada, jak i korzyści z niego wynikających, ale też samego funkcjonowania branży, w której zamierzamy działać w ramach swojej firmy. Wszystko to sprawia, że założenie działalności gospodarczej nie powinno być decyzją podejmowaną pod wpływem chwili, bez wcześniejszego przemyślenia wszystkich za i przeciw takiego kroku. Już na samym początku powinniśmy też zdawać sobie sprawę z tego, że rozwiązania brytyjskie mogą znacznie różnić się od tych znanych nam z Polski, nie powinniśmy więc zakładać, że prowadzenie działalności w obu krajach wygląda tak samo. Warto więc sprawdzić, jakie są różnice między prowadzeniem w UK biznesu jako self-employed a firmą w Polsce. Jakie możliwości oferuje założenie spółki LTD i czy swoją działalność możemy prowadzić również poza terenem Wielkiej Brytanii.
Prowadzenie firmy wiąże się z dużą odpowiedzialnością
Z perspektywy obserwatora zarządzanie przedsiębiorstwem może wydawać się stosunkowo nieskomplikowanym zadaniem – w końcu co może być trudnego w podejmowaniu decyzji i wydawaniu poleceń? W rzeczywistości jest jednak zupełnie inaczej, ponieważ to od przedsiębiorcy i podejmowanych przez niego decyzji zależy rozwój oraz stabilność finansowa firmy. Wiąże się z tym ogromna odpowiedzialność, szczególnie jeśli taka firma jest źródłem dochodu nie tylko dla nas, ale również dla pracowników. W dodatku wiele osób planujących własną firmę zapomina, że nie chodzi tylko o samo prowadzenie działalności, ale również dopełnianie kwestii formalnych, rozliczanie podatków i dbanie o księgowość firmy. Możemy oczywiście zlecić takie zadania pracownikom lub zewnętrznej firmie rachunkowej, nie zwalnia nas to jednak z odpowiedzialności za dopełnienie tych kwestii.
Start biznesu wymaga dobrego pomysłu i planu
Na sam koniec warto podkreślić również znaczenie samego pomysłu na biznes – dobry biznesplan jest absolutnie niezbędny do osiągnięcia sukcesu w biznesie, niezależnie od tego, czy jest to małe rodzinne przedsiębiorstwo, czy też duża międzynarodowa firma. Nie możemy więc podejść do tego zagadnienia bez wcześniejszego przygotowania, licząc, że założymy firmę, a później „jakoś to będzie”. Przed zdecydowaniem się na tak ważny krok, warto najpierw przemyśleć to, czy nasz pomysł jest faktycznie możliwy do zrealizowania, a także przejrzeć oferty podobnych firm obecnych już na rynku – pozwoli nam to na przynajmniej częściowe zweryfikowanie naszych założeń i dostosowanie tworzonych produktów czy usług do sytuacji rynkowej.
Jeśli po dokładnym przemyśleniu wspomnianych powyżej kwestii dojdziemy do wniosku, że własna działalność w UK to rozwiązanie dla nas – możemy z fazy planowania przejść do wprowadzania ich w życie. Jeśli jednak nadal mamy spore wątpliwości, możliwe, że zaciągnięcie porady od specjalistów w branży lub zdobycie dodatkowych informacji pomoże nam je rozwiać.