Jak zaprojektować pomysłową etykietę ‒ poradnik

Projektowaniem etykiet zajmują się zarówno profesjonalni graficy, jak i amatorzy. Poznaj cechy dobrej etykiety i sprawdź, na czym polega tradycyjna i nowoczesna personalizacja.

Jak zawodowi graficy projektują etykiety?

Projektowanie jest pracą twórczą, która wymaga dużej koncentracji i dużych zasobów kreatywnego myślenia. Tak naprawdę nie istnieje jeden sprawdzony sposób na to, by zaprojektować etykiety personalizowane. Każde tego typu zlecenie jest wyjątkowe i wymaga zastosowania innych metod i efektów. Niektórzy projektanci najpierw wykonują kilka, kilkanaście, a nawet i kilkadziesiąt szybkich szkiców, z których wyłania się wstępna koncepcja etykiety. Kolejną metodę projektowania etykiet poprzedza żmudny okres przygotowań. Grafik szczegółowo analizuje potrzeby zleceniodawcy i robi niemalże naukowe badania dotyczące wyglądu etykiety. Dzięki temu szybciej przygotowuje finalną wersję wzoru. Trzeci sposób pracy polega łączeniu kilku lub kilkunastu wzorów różnych etykiet w jeden.

Tym, co łączy każdy z wyżej omówionych procesów twórczych, jest konieczność polegania na intuicji. Bez względu na to, którą metodę stosujemy, nie przewidzimy, czy dany wzór przyjmie się na rynku. Projektanci, mimo iż mają swoje wypracowane metody pracy i ulubione środki artystycznego wyrazu, rzadko kiedy są na 100% pewni, że owoc ich pracy zyska aprobatę zarówno zleceniodawcy, jak i konsumenta.

Jakie są cechy dobrej etykiety?

Dobra etykieta wyróżnia się spośród innych wzorów, lecz jednocześnie nie jest zbyt krzykliwa. Powinna zwracać na siebie uwagę i zachęcać konsumentów do sięgnięcia po produkt, na którym się znajduje. Ważną cechą dobrej etykiety jest wysoka jakość papieru użytego do jej wydrukowania. Powinien także mieć miłą fakturę i sprawiać wrażenie, że mamy do czynienia nawet z produktem klasy premium. Jednak co do wymagań stawianych etykietom, to często zależą one od branży. Np. producenci przetworów mięsnych zwrócą uwagę, czy jest trwała i odporna na wilgoć; producenci z branży oponiarskiej sprawdzą, czy ma odpowiednio silny klej i nie odrywa się od chropowatych powierzchni. Z kolei producenci kosmetyków będą poszukiwać etykiet przyciągających wzrok.

Poznaj nowoczesne metody personalizacji etykiet

Ważnym trendem m.in. w produkcji etykiet jest personalizacja, dzięki której naklejki są dostosowywane do konkretnej grupy odbiorców. Do tradycyjnych zabiegów należy m.in. nadruk krótkich haseł, imion, lecz coraz częściej producenci decydują się np. na umieszczenie kodu QR, który odsyła na ich strony internetowe. Po zeskanowaniu go konsument może mieć możliwość zagrania w prostą grę komputerową, poznać ciekawostkę dotycząca produktu lub firmy itp.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj