Asystent wspiera w codziennych sprawach związanych z pracą i życiem osobistym. Jego obowiązki i kompetencje znacznie się zmieniły na przestrzeni lat. Jednak najistotniejsze jest to, że dobry asystent pomaga skupić się na rzeczach ważnych. Jakie zatem cechy powinien posiadać i na co zwrócić uwagę w procesie rekrutacji?
Jak wybrać odpowiednią osobę?
Przygotowując ofertę pracy warto przygotować szczegółowe wymagania i określić oczekiwania, zobacz jak zrobili to inni: https://www.gowork.pl/praca/asystentka;st.
Praca asystenta wiąże się z kontaktem z innymi ludźmi, dlatego też warto zwrócić uwagę na to, czy kandydat ma doświadczenie na stanowisku związanym z obsługą klienta. Oprócz wysoko rozwiniętych kompetencji interpersonalnych (komunikatywność, znajomość etykiety i biznesowego savoir vivre’u) asystent powinien wykazywać zdolności organizacyjne, w tym planowanie i przewidywanie. Jak to sprawdzić? Najlepiej zadając pytanie behawioralne dotyczące doświadczonych sytuacji, np. związanych z organizacją podróży służbowej, konferencji itp.
Asystent powinien dbać o każdy szczegół i mieć na uwadze wszelkie ewentualne warianty wydarzeń, zatem powinna być to osoba o podejściu proklienckim, potrafiąca zarządzać emocjami i stresem. Szczególnie że środowisko pracy jest dynamiczne i wymaga szybkiego działania oraz chłodnej kalkulacji. Mile widzianą cechą jest również poczucie humoru, które świetnie rozładowuje napięcie w stresujących sytuacjach.
Oprócz powyższych kompetencji i cech, warto zwrócić uwagę na to, czy dany kandydat biegle posługuje się językami obcymi. Bardzo dobra znajomość szczególnie języka angielskiego, ale też francuskiego i niemieckiego to dziś cenna umiejętność. Ponadto mile widziane jest rozumienie środowiska międzynarodowego oraz znajomość różnic międzykulturowych, zwłaszcza w przypadku pracy w międzynarodowej korporacji.
Aby usprawnić proces rekrutacji i selekcji warto precyzyjnie określić zakres obowiązków. Ponieważ praca asystenta wymaga bardzo dobrej znajomości całej firmy: od struktur organizacyjnych po procedury administracyjne i obowiązujące procesy, należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie wdrożenie nowego pracownika.
Jak asystent wpływa na wizerunek firmy?
Profesjonalny Asystent to wizytówka dobrze funkcjonującej organizacji, buduje pozytywny wizerunek firmy i szefa. Często to właśnie ona jest pierwszą osobą, z którą klient ma kontakt, a od tego jakie zrobi pierwsze wrażenie zależy powodzenie lub fiasko współpracy. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniej osoby.
Jaki asystent taki szef…
Szef i asystent powinni stanowić zgrany duet. Idealna sytuacja to taka, w której współpraca opiera się na wzajemnym wsparciu, docenieniu, a asystent traktowany jest jak prawa ręka. Profesjonalny asystent potrafi nie tylko czytać w myślach szefa i współpracowników, ale nawet je wyprzedzać.
Zatem szukając asystenta warto zadać sobie pytania: „Z jaką osobą chcę współpracować?”, “Jakie cechy charakteru powinna posiadać?, „Jakimi wartościami powinna kierować się w życiu?”. Odpowiedzi pozwolą wybrać osobę, która posiada nie tylko kwalifikacje, ale też w pełni wpisuje się w wartości organizacji.