W dobie epidemii koronawirusa wiele firm zdecydowało się na przejście na pracę zdalną. Warto wtedy pamiętać o odpowiedniej obsłudze informatycznej.
Home office, czyli praca zdalna pozwala na realizację obowiązków z domu. Pracownicy wykonują wtedy swoją pracę na komputerach, łącząc się z przedsiębiorstwem, przesyłając do niego odpowiednie dokumenty, a także korzystając z firmowego oprogramowania. W takiej sytuacji właściwa obsługa informatyczna nabiera na znaczeniu i staje się podstawą zachowania ciągłości operacyjnej firmy.
Czym dokładnie jest obsługa informatyczna skierowana do biznesu? Jakie rozwiązania oferuje? Jakie znaczenie posiada w kontekście pracy zdalnej?
Obsługa informatyczna dla firm
Pojęcie obsługi informatycznej odnosi się do kompleksowych czynności, które skoncentrowane są na poprawnym działaniu infrastruktury informatycznej. To inaczej opieka informatyczna, która obejmuje szeroką gamę usług mających na celu prawidłowe funkcjonowanie obszaru IT w firmie.
Obsługa informatyczna może być realizowana przez własnego pracownika działu IT, lecz takie rozwiązanie jest najczęściej zbyt kosztowne dla firm w sektorze MŚP, czyli mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Właśnie dlatego najczęściej wybierany jest outsourcing usług informatycznych, który pozwala na uzyskanie dostępu do profesjonalnej, kompleksowej obsługi w przystępnych cenach.
Outsourcing IT obejmuje pełną paletę usług, które pozwalają firmie na skoncentrowanie się na swojej działalności. Obszar informatyczny jest wtedy obsługiwany przez firmę zewnętrzną, posiadającą w tym zakresie właściwą wiedzę, doświadczenie oraz rozbudowane zaplecze.
W ramach obsługi informatycznej dostępne są między innymi:
- tworzenie sieci informatycznych i zarządzanie nimi
- zarządzanie – administracja serwerami
- zarządzanie zasobami IT, w tym bazami danych, urządzeniami
- wdrażanie i integracja oprogramowania biznesowego
- dbałość o bezpieczeństwo – backupy, ochrona przed wirusami, atakami
- pomoc w problemach z systemami i oprogramowaniem komputerowym
- serwis sprzętu komputerowego
- profesjonalne doradztwo IT
- szkolenia pracowników
Oczywiście, obsługa informatyczna firm obejmuje także innego rodzaju czynności, których zakres może być dopasowany indywidualnie do potrzeb danej firmy.
Więcej informacji dotyczących usług wchodzących w skład outsourcingu IT można znaleźć na stronie firmy IT Center z Warszawy.
Obsługa informatyczna w pracy zdalnej
Aktualnie, w dobie epidemii koronawirusa, duże znaczenie posiada praca zdalna, która odbywa się w domach pracowników. To z jednej strony szansa na to, aby firma mogła kontynuować swoją działalność, lecz z drugiej generuje konieczność zapewnienia załodze odpowiedniego zaplecza IT.
Praca zdalna może odbywać się na komputerach firmowych bądź też prywatnych. Najczęściej prowadzona jest za pośrednictwem firmowego oprogramowania, do którego pracownicy uzyskują dostęp online. Również stosowane są komunikatory internetowe.
W warunkach pracy domowej obsługa informatyczna posiada bardzo duże znaczenie. Także wtedy pojawiają się problemy związane z instalacją, konfiguracją oraz usterkami sprzętu oraz oprogramowania. Ważne jest również bezpieczeństwo pracy, ponieważ nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa może prowadzić do utraty ważnych danych, pojawienia się złośliwego oprogramowania.
Usługi informatyczne świadczone są jako helpdesk – przez komputer, z wykorzystaniem czatów czy przez pulpity zdalne, a także telefonicznie. Pracownik firmy świadczącej outsourcing IT może wówczas pomóc w rozwiązaniu problemów pojawiających się na drodze pracownika w home office.
W tym zakresie obsługa informatyczna może włączać:
- rozwiązywanie problemów z działaniem systemów informatycznych
- instalowanie i konfigurowanie oprogramowania
- konfiguracja internetu, routerów
- instalowanie sterowników
- usuwanie złośliwego oprogramowania
- robienie backupów – kopii zapasowych
- odzyskiwanie utraconych danych
Wobec tego także w dobie pracy zdalnej obsługa informatyczna posiada szczególne znaczenie. Dobra firma świadcząca usługi informatyczne zadba, aby jej klient mógł stale utrzymywać swoją zdolność operacyjną.
Osobiście dziwię się, ze tak wiele firm wzbrania sie przed przydzieleniem pracy zdalnej pracownikom. Moim zdaniem praca taka ma o wiele wiecej zalet
pracownik nie marnuje czasu na dojazdy oraz bywa bardziej produktywny
poza tym wiele firm oferujących usługi outsourcingu it, działa w trakcie 24 godzinnego dnia pracy. Jeśli awaria wystąpi w nocy, nie będziemy musieli czekać do rana z jej naprawą