Kierowcy to szczególna grupa zawodowa. Ich praca, której clou jest prowadzenie pojazdów dostawczych, wymaga nieustannej koncentracji. Nawet chwilowa nieuwaga podczas jazdy może doprowadzić do poważnych wypadków. To jeden z powodów, dla których czas pracy kierowców podlega ścisłym regulacjom. Kwestie te porusza zarówno polski kodeks pracy, jak i legislacja unijna. Oto najważniejsze zasady obowiązujące na terenie Wspólnoty Europejskiej.
Czas pracy kierowców jest regulowany m.in. przez:
- Ustawę z dn. 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców,
- Rozporządzenie nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego.
Do zapisów tych dwóch dokumentów musi się dostosować każdy kierowca zawodowy, a co za tym idzie – każda firma realizująca usługi transportu krajowego i międzynarodowego. Poznanie tych przepisów oraz nauczenie się zasad ich stosowania jest kluczowe dla działów kadr firm z sektora transport, spedycja i logistyka. Pomóc w tym mogą szkolenia czas pracy kierowców, które poruszają kwestie sposobów i metod monitorowania oraz zasad rozliczania czasu pracy kierowców. Formuła szkolenia otwartego pozwala firmie delegować swojego pracownika do udziału w takim kursie bądź szkoleniu, co znacząco obniża koszty związane ze zdobyciem wiedzy i jej zastosowaniem w firmie, w porównaniu do między innymi usług doradczych czy prawnych zamawianych na rynku. Wybierając szkolenie z czasu pracy kierowców warto przy tym dokonać przeglądu ofert dostępnych na rynku ze względu na znaczne różnice w zakresie programowym poszczególnych kursów, a także istotne różnice w kosztach.
Prawo pracy a czas pracy kierowców – najważniejsze zasady
Jakie są najważniejsze zasady regulujące czas pracy kierowców? Kodeks pracy wskazuje jasno, że:
- dzienny czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę nie może przekroczyć 9 godzin (z możliwością jego wydłużenia do 10 godzin dwa razy w tygodniu),
- po 4,5 h jazdy kierowca jest zobowiązany zrobić 45-minutową pauzę. Może być ona rozbita na dwie krótsze przerwy: 15 i 30 minut,
- tygodniowy czas pracy kierowcy nie może przekroczyć 56 godzin, a 2-tygodniowy – 90 godzin,
- kierowcy przysługuje 11-godzinny odpoczynek w cyklu dobowym (może być rozbity na dwie przerwy: 3- i 9-godzinną),
- skrócony okres odpoczynku dobowego (9 godzin) można zastosować trzykrotnie między dwoma tygodniowymi cyklami odpoczynku,
- po 6 cyklach 24-godzinnych pracy kierowcy przysługuje co najmniej 45-godzinny odpoczynek.
Kodeks pracy i pozostałe dokumenty z zakresu prawa pracy dotyczące czasu pracy kierowcy regulują także zasady pracy w tandemie, a więc w sytuacjach, gdy pojazd obsługuje na zmianę dwóch kierowców. Tak zdarza się np. na długodystansowych trasach międzynarodowych. Cykl pracy takiej dwuosobowej załogi może wynieść maksymalnie 30 godzin – z zachowaniem zasad dotyczących odpoczynku i pauz na trasie.