Czas pracy kierowców

Kierowcy to szczególna grupa zawodowa. Ich praca, której clou jest prowadzenie pojazdów dostawczych, wymaga nieustannej koncentracji. Nawet chwilowa nieuwaga podczas jazdy może doprowadzić do poważnych wypadków. To jeden z powodów, dla których czas pracy kierowców podlega ścisłym regulacjom. Kwestie te porusza zarówno polski kodeks pracy, jak i legislacja unijna. Oto najważniejsze zasady obowiązujące na terenie Wspólnoty Europejskiej.

Czas pracy kierowców jest regulowany m.in. przez:

  • Ustawę z dn. 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców,
  • Rozporządzenie nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego.

Do zapisów tych dwóch dokumentów musi się dostosować każdy kierowca zawodowy, a co za tym idzie – każda firma realizująca usługi transportu krajowego i międzynarodowego. Poznanie tych przepisów oraz nauczenie się zasad ich stosowania jest kluczowe dla działów kadr firm z sektora transport, spedycja i logistyka. Pomóc w tym mogą szkolenia czas pracy kierowców, które poruszają kwestie sposobów i metod monitorowania oraz zasad rozliczania czasu pracy kierowców. Formuła szkolenia otwartego pozwala firmie delegować swojego pracownika do udziału w takim kursie bądź szkoleniu, co znacząco obniża koszty związane ze zdobyciem wiedzy i jej zastosowaniem w firmie, w porównaniu do między innymi usług doradczych czy prawnych zamawianych na rynku. Wybierając szkolenie z czasu pracy kierowców warto przy tym dokonać przeglądu ofert dostępnych na rynku ze względu na znaczne różnice w zakresie programowym poszczególnych kursów, a także istotne różnice w kosztach.

Prawo pracy a czas pracy kierowców – najważniejsze zasady

Jakie są najważniejsze zasady regulujące czas pracy kierowców? Kodeks pracy wskazuje jasno, że:

  • dzienny czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę nie może przekroczyć 9 godzin (z możliwością jego wydłużenia do 10 godzin dwa razy w tygodniu),
  • po 4,5 h jazdy kierowca jest zobowiązany zrobić 45-minutową pauzę. Może być ona rozbita na dwie krótsze przerwy: 15 i 30 minut,
  • tygodniowy czas pracy kierowcy nie może przekroczyć 56 godzin, a 2-tygodniowy – 90 godzin,
  • kierowcy przysługuje 11-godzinny odpoczynek w cyklu dobowym (może być rozbity na dwie przerwy: 3- i 9-godzinną),
  • skrócony okres odpoczynku dobowego (9 godzin) można zastosować trzykrotnie między dwoma tygodniowymi cyklami odpoczynku,
  • po 6 cyklach 24-godzinnych pracy kierowcy przysługuje co najmniej 45-godzinny odpoczynek.

Kodeks pracy i pozostałe dokumenty z zakresu prawa pracy dotyczące czasu pracy kierowcy regulują także zasady pracy w tandemie, a więc w sytuacjach, gdy pojazd obsługuje na zmianę dwóch kierowców. Tak zdarza się np. na długodystansowych trasach międzynarodowych. Cykl pracy takiej dwuosobowej załogi może wynieść maksymalnie 30 godzin – z zachowaniem zasad dotyczących odpoczynku i pauz na trasie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj